Wednesday, November 02, 2005

Orhan Pamuk ve Nobel

Orhan Pamukun epeydir adi Nobel icin geciyordu.
Biraz acaba siyasi takilirsam olur mu diye ugrasti, geri tepti.
Sonucta olmadi, belki baska sonbahara.

Ben Orhan Pamuk'un nobel almasini cok istiyordum.
Olay bizim icin sadece bir Turkun nobel almasi degil, seytanin bacaginin kirilmasi.
Bilmem ne zamandir muasir medeniyet seviyesine cikacagiz diye yeltendik. Baktik muasir medeniyet demek yetmiyor, cagdas uygarlik dedik yine fayda etmedi. Bari bir nobel alsak bir yerlere ulasmis oldugumuzu once kendimize sonra yedi duvele gostermis olacagiz.

Iyi de nobel almak kolay degil. Memleketimizde funun-u musbete YOK sayesinde dumura ugramis. Tipcilar universitelerde rektorluk, ihale sorumlulugu gibi islerle mesgul olduklarindan pek mesguller. Baris odulune gelince: Sinirlarinin ic ve dis tarafindan kulliyen dusmanlarla cevrildigini devlet felsefesi haline getirmis ve bunu korpecik zihinlere belleten bir ortamda biraz zor olur. Kala kala geriye edebiyat kaliyor. Ama o da kolay degil: Hasbel kader lise siralarinda koreltilemeyen edebi yeteneklerin parmakliklar arkasinda yontulmasi devam ediyor ama 70 milyonluk ulkede yine de bir kac yazar ve birkac bin okur cikmasi istatistiksel olarak onlenmesi zor bir fenomen.

Ama yine de butun YOK saltanati ve milli egitim batakligi ve hava muhalefeti ve turkun turkden baska dostu ve dusmani yoktur ilkesine ragmen nobelden sifir cekmenin daha derin bir sebebi olmasi lazim:

Mesela yahudiler:

Dunya nufusunun %0,2 sini olusturuyor(13,900,000 estimated) . Nobel alanlarin ise %22 yahudi.

Acaba genetik mi?

kimi irklarin genetik olarak ustun ve alcak olmasini ispatlamak icin cok caba sarfedilmis koloniyal zamanlarda. ama nafile. (Tufek, mikrop, ve celik, J. Diamond, tubitak yayinlari yada http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_and_race ) .

Aslinda irk diye bir seyin olup olmadigi da tartismali. Bir irk icindeki farklilik irklar arasi farkliliga gore cok az. Mesela irk icinde IQ dagilimi sigma=30 ise irklar arasi sigma=1. Ayni sey boyda da gecerli. Evet bu cok ilginc. Turkler mesela sanki 10 santim kisaymis gibi gelir avrupalilara kiyasla. Siki durun! gecen gun Milliyetteki bir habere gore turk kadinlarinin ortalama boyu son 20 senede 7 santim son 60 senede 12 santim uzamis. Erkeklerdeki boy atma da benzer olsa gerek. Olay saglik sisteminin iylesmesinden ve tahila dayali beslenmeden ete sute gecmeye bagli. Siki dur avrupa yakinda yetisiyoruz!. Benzer seyleri japonlar icin de okumustum. Etrafimdaki diaspora turklerinden %90ni icin diyebilirim ki oglanlarin boylari babalarindan 10-15 santim fazla.

Genetik olarak irklarin birbirinden ustun oldugu teorisi "out" olduguna gore (yarin belki "in" olur , orasi bilinmez) geriye kala kala Fark kulturden kaynaklaniyor, demek kaliyor.


Mesela Yahudiler yuzyillarca topraksiz ve devletsiz yasamislar. Bulunduklari yerlerde toprak almalari yasak, memur,asker olamiyorlar. Onlara da geriye sanat, ticaret ve bilim gibi riskli alanlar kaliyor. Ve bu konuda ilerlemisler. Hatta nobel konusuna bir doping de universitelerden gelmis: eskiden almanyada muhendislik gibi stratejik bolumlere pek yahudi alinmazmis. Onlara da fizik gibi gereksiz dallar kalmis.

Aziz turk milletinin ise yahudilerin tam tersine degil devlet, devleti aliyeleri varmis. Daha cok askerlikten anlarlarmis, Bu sayede cok topraklar fethetmisler. koca devlete memur cok memur lazim olurmus. Devlet kapisina isin dustu mu hep bahsis ile yururmus isler.Daha sonra maas sistemine gecilmis ama bu gavur icadina hic alisamamislar. Biraz da islerine gelmis bahsis arti maas artimetigi.

Herkes asker ve memur olamayacagi icin bir de ciftci, rencber tayfasi varmis. Askerler giderken bunlari arkasina takar gittikleri yerlerin halkina " biraz kenara yanasin da bizimkiler ile birlikte kardes kardes ekip bicin" derlermis. O zamanlarin adeti uzre kellelerinin kesilmesini bekleyen yerli halk ise bu civanmertlik karsisinda gozleri yasarir ve osmanlinin adaletine hayranlik duyarlarmis, taaa ki egalite-liberte-fraternite gibi frenk icatlariyla gozleri acilana kadar.

Ama gozlerinin acilmasina cok varmis daha. Bu arada topraklari yeni gelenler sayesinde azalmis, bir de kelle vergisi odemek gerekiyor, onun icin daha fazla para kazanmak gerekiyor, hem askerlik de yok ohh!!! Hem "kardesim ben bedelli askerlik icin 5000 dolari cart diye cikaramam, almanci miyim ben?" mazereti de kabul degil. Mecburen ticarete bir an once atilip 5000 dolari denklestirmek gerekiyor.

O gun bugundur, biz eker biceriz; onlar para kazanir.Turkiyenin %30u ciftci. disariya dometes biber satiyor ama yerine tahil aliyor. Eskiden kendi kendini besleyebilen 10 kadar ulkeden biri diye bize ortaokulde yuttururlardi. Avrupa da hem ithalatini hem ihracini yapiyor. Kendi kendini beslemek ne demekse. Avrupanin %2si ciftci.Yani 1:50, bizde 1:3. ve traktore mazot nerden bulucaz davasinin olmadigi orta cagda avrupada bu oran 1:7 imis. O zaman kim besliyormus onlari acaba? Bugun turkiye 3 kisiyi beslemek icin bir ciftciye ihtiyac yok, cifcilik bizim damarimiza islemis. Cevre sartlari uzun sure ayni kalirsa genetik mutasyon soz konusu olabilir. Umarim olmamistir.

6 Comments:

Blogger TuLûAt Blogspot said...

Sevgili blog-adaşım Orhan Pamuk hakkında ben de birşeyler yazmıştım.

Burayı yeni buldum. İncelerim.

TuLûAt

2:05 AM  
Anonymous asmakilit said...

merhaba ;
Tulûat'ın adaşı olurmuşsunuz,O buna ''blogdaş'' demiş.Tesadüfen geldim ama bi' şey eklemeden gidemeyeceğim.Orhan Pamuk'un Nobel'i alması zor görünmüyor.Sebebi sizin de parmak bastığınız konu aslında.Kendisinin Yahudi olduğu konusunda Yalçın Küçük'ün ciddi tezleri var.Tekelistan'ı incelerseniz,ne dediğim daha iyi anlaşılır.
Sağlıcakla kalın ..

3:03 AM  
Blogger TuLûAt Blogspot said...

Vay arkamdan provokasyon ha!

Irkçılık yapmayalım sayın Asma. yahudiler bu dünyanın vatandaşı değil mi? Sizden daha iyi çalışıyorlarsa niye kıskanıyorsunuz. Hem sizi de bu kadar kesselerdi siz de şimdi yerinizde duramazdınız.

1:13 PM  
Blogger tuluat said...

Sevgili Tuluat,
Baska Tuluat oldugunu bilmiyordum. Bilseydim baska birseyler dusunurdum isim olarak. Olaya pozitif yaklasmana sevindim. Ayni ismi koymak belkide zihinsel yakinligin bir alameti olabilir.

Sevgili Asmakilit,
Bazi adamlarin ciddi tezlerinden bahsetmissin. Ne o adami taniyorum, ne Orhan Pmukun soyunu sopunu tam biliyorum, ne de boyle birseyle ilgineiyorum. Yine de boyle cok ciddi tezlere tok oldugum icin pek inanmasi zor.

1:38 PM  
Blogger seolara said...

Paylaşımlarınız çok başarılı, sitenizi ilgiyle takip ediyorum..
çay makinesi

1:11 AM  
Blogger seolara said...

Paylaşımlarınız çok başarılı, sitenizi ilgiyle takip ediyorum..
tost makinaları
döner ocağı
remta çay kazanı
Endüstriyel
sanayi tipi
çay otomatı
remtamutfak.net
Döner ocağı
çay kazanları
sanayi tipi
sanayi tipi
döküm ızgara
mutfak
full film izle
full film izle
cerciko.com

12:55 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

free website stats program